درمان های کم کاری تیروئید

سه شنبه 21 خرداد 1398
13:59
salamat

تغذیه مناسب داشته باشیم

یک رژيم غذایی مناسب، فاقد کافئین و قند (کربوهیدرات) است. مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل آرد نیز باید کاهش پیدا کند چرا که این مواد عملکردی شبیه قند در بدن دارند. همچنین باید استفاده از کربوهیدرات‌هایی که به غلات مربوط می‌شوند را به حداقل رساند و از سبزیجات غیرنشاسته‌ای استفاده کرد.

آیا واقعا کلم پیچ در بیماری تیروئید و گواتر تاثیر دارد ؟

مصرف پروتئین را افزایش دهیم
چون هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافت‌های بدن نیاز به پروتئین دارد، باید در هر وعده‌ی غذایی از پروتئین استفاده کنید. این ماده به عملکرد طبیعی غده‌ی تیروئید کمک می‌کند. مغزها، کره‌ی مغزها، محصولات دامیِ بدون آنتی‌بیوتیک ( ارگانیک، گوشت دام‌های محلی و علف‌خوار، تخم مرغ و ماهی‌های پرورشیِ سالم) و حبوبات حاوی پروتئین هستند.

سویا و مشتقات آن مانند توفو (پنیر سویا)، شیر سویا، گوشت جایگزین (گوشت مصنوعی)،‌ خوراکی‌های انرژی‌زا و… حاوی پروتئین هستند، اما این محصولات حتی اگر به صورت ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی باشند باز هم در عملکرد گیرنده‌های هورمونی و چرخه‌ی بازخورد در سیستم غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کنند.

مصرف مواد مغذی را برنامه غذایی خود بگنجانیم
شاید کمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم کاری تیروئید نشود، اما اگر میزان این ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در بدن کافی نباشد علائم این بیماری تشدید می‌شود. مواد مغذی در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از ویتامین D، آهن، اسید چرب امگا۳، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A ،B و یُد.

در باور عمومی علت کم‌کاری تیروئید، کمبود یُد است. دکتر خرازیان با رد این موضوع توضیح می‌دهد: «اگر فرد به هاشیموتو مبتلا باشد و از مکمل‌های یُد استفاده کند مثل این است که به روی آتش بنزین می‌ریزد.

در نتیجه افراد مبتلا به هاشیموتو باید از مصرف مکمل‌های ید و نمک‌های ید‌دار خودداری کنند. منابع اصلی حاوی ید:، سبزیجات و غذاهای دریایی است. منابع ثانوی هم عبارتند از تخم‌مرغ، مارچوبه، لوبیا، قارچ، اسفناج، دانه‌ی کنجد، کدو حلوایی، برگ چغندر و سیر.
سطح بهینه‌ی ویتامین D باید بین ۵۰-۸۰ نانوگرم/میلی‌لیتر باشد و اگر میزان این ویتامین زیر ۳۲ نانوگرم/میلی‌‌‌لیتر باشد در مسیرهای هورمونی اختلال ایجاد می‌شود.
امگا۳ موجود در ماهی، محصولات دام‌های علف‌خوار، دانه‌های کتان و گردو از اجزای سازنده‌ی هورمون‌ها برای کنترل عملکرد دستگاه ایمنی و رشد سلولی است. امگا۳ برای عملکرد تیروئيد مهم است و توانایی واکنش به هورمون‌های تیروئید را افزایش می‌دهد.

حساسیت‌های غذایی را جدی بگیریم
همانطورکه در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی به غده‌ی تیروئید حمله می‌کند، غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند، در بدن به عنوان مهاجم شناخته شده و واکنش‌های خودایمنی را در بدن افزایش می‌دهند. برای کاهش علائم بیماری‌های خودایمنی، مراقب حساسیت‌های غذایی خود باشید.

با باکتری‌های مفید روده دوست باشیم
پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده‌ی ما زندگی می‌کنند. در حدود ۲۰٪ از عملکرد تیروئيد به میزان کافی این باکتری‌ها در روده بستگی دارد. برای حفظ میزان این باکتری‌ها باید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.

با خوردن غذاهای کامل (فرآوری نشده)، التهاب‌های خاموش خود را درمان کنیم
التهاب سیستمیک، پاسخ التهابی بدن به برخی از عوامل بیماری‌زا است. مصرف موادغذایی فرآوری‌شده، یکی از عوامل ایجادکننده‌ی این نوع التهاب در بدن است. اغلب التهاب‌های سیستمیک و بیماری‌های خودایمنی به یکدیگر مرتبط هستند. کاهش مصرف موادغذایی فرآوری‌شده از ابتلا به این نوع التهاب و بروز بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کند.

عملکرد غده آدرنال را ارزیابی کنیم
سندروم خستگی آدرنال در نتیجه‌ی کاهش فعالیت غده‌ی آدرنال ایجاد می‌شود. ارتباط تنگاتنگی میان تیروئید و غده‌ی آدرنال وجود دارد و معمولا در درمان کم‌کاری تیروئید، عملکرد این غده نیز بررسی می‌شود.

سرکه سیب
سرکه سیب ممکن است برای مقابله با اختلال تیروئید کمک کند، سرکه سیب به سم‌زدایی کمک می‌کند.

همچنین تعادل قلیایی اسیدی را نیز بهبود می‌بخشد و سبب کاهش وزن می‌شود و به تنظیم هورمون‌ها و بهبود متابولیسم در درمان کم کاری تیروئید کمک می‌کند.

سرکه سیب همچنین نیز برای سایر مشکلات بهداشتی نظیر دیابت، فشارخون بالا، کلسترول بالا و دیگر موارد مفید است.

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
سپس مقداری عسل به آن افزوده و خوب به هم بزنید
به‌صورت روزانه یک لیوان از این محلول به‌صورت منظم مصرف کنید.

روغن ماهی
روغن ماهی برای افزایش جذب هورمون تیروئید و حفظ عملکرد سالم تیروئید مفید است. اسیدهای چرب امگا 3 غنی می‌توانند با التهاب مبارزه کنند و ایمنی را نیز افزایش دهند.

برای مشخص کردن مصرف دوز مکمل‌های روغن ماهی با پزشک مشورت کنید، مصرف دوز عمومی روغن ماهی 3 گرم در روز است.
همچنین می‌توانید از تن ماهی استفاده کنید و به‌صورت روزانه مصرف کنید.
ویتامین D
کمبود ویتامین D با چندین بیماری خود ایمنی ازجمله بیماری تیروئید همراه است، ویتامین D به حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن و متابولیسم کلسیم کمک می‌کند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب راه خوبی برای تولید ویتامین D موردنیاز بدن برای درمان کم کاری تیروئید است.

30 دقیقه در هنگام صبح بیرون بروید و پیاده‌رویی و انجام حرکات ورزشی انجام دهید تا علاوه بر تولید ویتامین D، غده تیروئید خود را نیز تحریک کنید.

گوگول
تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات فعال گوگول به نام گوگولسترونس که ممکن است سبب تحریک عملکرد تیروئید شود. ازاین‌رو می‌توان برای درمان گیاهی کم کاری تیروئید از آن استفاده کرد.

گوگول دارای یک درخت هندی است که خواص ضدالتهابی، ضد چاقی و سبب کاهش کلسترول می‌شود.

پس از مشاوره با پزشک می‌توانید این گیاه را به‌صورت مکمل مصرف کنید. به‌طورکلی در دوز 25 میلی‌گرم سه بار در روز مصرف کنید.

توجه: در هنگام استفاده از این گیاه سطح T3 و T4 هورمون تیروئید خود را نظارت کنید زیرا سبب تبدیل T4 را به شکل فعال‌تر T3 تحریک می‌کند.

کلم پیچ بر روی تیروئید تاثیر گذار است؟

گواتروژنها:

خوشبختانه، ترکیبات گیتروژنیک در سبزیجات کلمی با حرارت از بین میروند. پخت این سبزیجات اطمینان می دهد که آن ها بر تیروئید شما تاثیری نخواهند گذاشت. انواع مختلفی از گیتروژنیک وجود دارد؛ آن هایی که در کلم خام و دیگر سبزیجات کلمی وجود دارند ایزوتیوسیانات هستند، که آنزیمی را مسدود می کنند که نمی گذارند تیروئید از ید استفاده کند.

غذاهایی که حاوی گیتروژنیک هستند، سویا، اسفناج، توت فرنگی، هلو و بادام زمینی میباشند.تخمیر سویا، ایزوفلاون ها گیتروژنیک های موجود در غذاهای سویا دار را از بین میبرند.

کمبود ید:

در کشورهای در حال توسعه، کمبود ید عامل اصلی کم کاری تیروئید است.در دهه ۱۹۲۰ میلادی، ید برای جلوگیری از مشکلات تیروئیدی به نمک اضافه شد. اگر رژیم غذایی کم سدیم را دنبال کنید، منابع غذایی دیگر ید دار را مثل ماهی آب شور، صدف، جلبک دریایی، تخم مرغ، پنیر، خامه، ماست، شیر، نان و سس سویا را استفاده کنید.

شما، هم چنین می توانید روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید تا از مصرف صحیح ید بدنتان مطمئن شوید. کمبود و زیادی ید می توانند مشکلات تیروئیدی را ایجاد کنند.در موارد نادر، افزایش مصرف ید می تواند منجر به پرکاری تیروئید شود.

منبع : همه جا

[ بازدید : 113 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگی مفید برای سلامت و نشاط پایدار خانواده ها... است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]