تمام خواص تخم کدو برای سلامتی

پنجشنبه 22 آبان 1399
11:47
salamat

وقتی کدو تنبل می‏ خورید، تخمه های آن را دور نریزید. این تخمه‏ ها علاوه بر مزه‏ ی خوبی که دارند، برای سلامتی نیز بسیار سودمندند.کدوتنبل به طور گسترده برای تهیه دستور العمل های زیبایی برای مدت طولانی استفاده شده اند. خوش مزه و سالم است.

حتی بذرهای این میوه شگفت انگیز سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی مانند مس, روی, پروتئین, منگنز, آهن, منیزیم و غیره هستند. بسیاری از مردم این دانه های خوش مزه را مصرف می کنند, اما از این واقعیت که آن ها فواید سلامتی و زیبایی متعددی دارند, آگاهی ندارند.

ارزش غذایی تخم کدو تنبل؛

با توجه به تحقیقات بخش کشاورزی، در ادامه ارزش غذایی تهیه شده برای یک فنجان تخم کدو تنبل تعیین شده است.

1 فنجان تخم کدو تنبل (64 G) دارای :

285 کالری

کل چربی 12.42 گرم

چربی اشباع شده 2.349 گرم

چربی 3.860 گرم

کلسترول 0 میلی گرم

سدیم 12 میلی گرم

پتاسیم 588 میلی گرم

کربوهیدرات 34.40 گرم

فیبر رژیمی 11.8 گرم

شکر 0 گرم

پروتئین 11.87 گرم

ویتامین A 40 IU،

ویتامین C 0.2،

کلسیم 35 میلی گرم،

آهن 2.12 میلی گرم

خواص تخم کدو تنبل برای بدن

تقویت کننده مثانه

محققان بر روی برخی حیوانات تحقیقاتی انجام داده اند و متوجه شدند عصاره کدو، تقویت کننده خوبی برای عملکرد مثانه است.

درمان افسردگی

برای رفع افسردگی تخم کدو میل کنید. تخم کدو دارای مقدار زیادی تریپتوفان است که طبیعتا ضد‌ افسردگی است.

پیشگیری از پوکی‌استخوان

برای پیشگیری از پوکی استخوان تخم کدو میل کنید. به خاطر وجود مقادیر فراوان روی، تخم کدو محافظ طبیعی خوبی در برابر پوکی‌استخوان است.

پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه

برای پیشگیری از سنگ کلیه تخم کدو میل کنید چون تخم کدو، طی نتایج حاصله از تحقیقات از تشکیل سنگ‌های کلیه از جنس اگزالات کلسیم پیشگیری می‌کند.

از بین برنده انگل‌ها

جالب است بدانید که در بسیاری از فرهنگ‌ها، برای درمان کرم کدو و دیگر انگل‌ها، از تخم کدو استفاده می‌کنند.

کاهش دهنده کلسترول

شاید فکر کنید تخم کدو مثل تختم افتابگردان چربی بد تولید میکند . اما باید بدانید تخم کدو به خاطر وجود فیتواسترول‌ها،‌ ترکیباتی که سطح کلسترول LDL را کاهش می‌دهند،باعث پایین آمدن سطح کلسترول بد خون می‌شود.

درمان اضطراب

تخم کدوم فواید زیادی برای ما دارد . یکی از خواص تخم کدو درمان اضطراب و افسردگی است . همچنین تخم کدوم از بروز سرطان پیشگیری می کند . تخم کدو تقویت کننده مثانه و محافظ پروستات است . تخمه کدو حاوی ترکیبی به نام «ال – تریپتوفان» است. این ترکیب باعث کاهش و کنترل اضطراب و خواب آرام می شود. همچنین همانطور که گفتیم تخم کدو افسردگی را هم درمان می کند .

پیشگیری از سرطان

به گزارش سایت پزشکی طب فارسی ، تخم کدوم از بروز سرطان پیشگیری می کند . به گزارش سایت طب فارسی فیتواسترول‌های موجود در این ماده غذایی،‌ محافظان خوبی در برابر ابتلا به انواع سرطان‌ها میباشند.

تقویت ماهیچه ها

هر ۱۰۰ گرم تخمه کدو، ۳۰ گرم پروتئین دارد. مصرف آن نیاز بدن به پروتئین را برطرف می کند و در نتیجه ماهیچه ها را تقویت خواهد کرد.

بهبود عملکرد سیستم عصبی

تخم کدو دارای همه انواع ویتامین های خانواده B است، به همین دلیل مصرف تخمه کدو به عملکرد بهتر سیستم عصبی کمک فراوانی خواهد کرد .

سرشار از امگا ۳

تخمه کدو خام و روغن ان دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. برای همین مصرف آن برای افراد افسرده، بیماران قلبی، دانش آموزان و دانشجویان، خانم های باردار و مادران شیرده، برای رشد بهتر سلول های مغزی جنین، پیشنهاد داده می شود .

محافظ پروستات

تخم کدو محافظ پروستات است و مصرف تخم کدو، مشکلات ناشی از بزرگ شدن پروستات را کم می کند. این تخمه، به دلیل آنتی اکسیدان و دیگر ترکیباتی که دارد، مانع از بزرگ شدن غده پروستات در مردان و سرطانی شدن آن می شود.

آرتریت

آرتریت بیماری التهاب مفاصل است که خطر ابتلا به آن با بالا رفتن سن افزایش می یابد. خواص ضدالتهابی روغن تخمه کدو باعث کاهش التهاب ناشی از آرتریت شده و اثر آن از بسیاری از داروی های شیمیایی بیشتر است.

سلامت چشم

تخم کدو حاوی مقادیر فراوان ویتامین A است و بینایی را بخصوص در نور کم بهبود می بخشد.

کاهش کلسترول خون

تخمه کدو منبع غنی فیتوسترول است و سطح کلسترول بد خون و خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

ضد انگل

تخمه کدو دارای خواص ضد انگلی قوی است و با پاتوژن ها که عامل عفونت های مختلف می باشد مبارزه کرده و انگل های روده را از بین می برد.

سلامت استخوان

تخمه کدو برای افزایش تراکم استخوانی معجزه می کند زیرا منبع غنی منیزیم، روی، ویتامین K و بسیاری از مواد مغذی مفید برای تقویت استخوان می باشد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش می دهد.

کاهش فشار خون بالا

سدیم، پتاسیم و منیزیم موجود در تخمه کدو برای تنظیم و کاهش فشار خون بالا بسیار مفید است.

سلامت مغز

تخم کدو منبع نوعی اسید امگا 3 به نام اسید آلفا لینولیک است که برای حفظ سلامت مغز ضروری است.

1مفید برای لاغری

تخمه کدو سرشار از مواد مغذی از جمله فیبر فراوان است و کمک می کند فرد مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد.

مصرف تخمه کدو متابولیسم بدن را نیز بهبود بخشیده و به درمان نفخ و یبوست کمک می کند که همه این عوامل آن را به یکی از دانه های عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

برای کاهش وزن توصیه می شود روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری تخمه کدو مصرف شود.

یائسگی

گرگرفتگی، سردرد و درد مفاصل از مشکلات رایج زنان پس از شروع یائسگی است و مصرف تخمه کدو به کاهش این علائم کمک می کند. روغن تخم کدو غنی از استروژن های گیاهی است که علاوه بر تاثیر مثبت بر سلامت عمومی دوران یائسگی سطح کلسترول خوب خون را افزایش می دهد.

خواص تخمه کدو برای بارداری

تخمه کدو سرشار از پروتئین است که به رشد عضلات قلب و سایر قسمت های بدن جنین کمک کرده و به دلیل محتوای مواد معدنی همچون سدیم، پتاسیم، فسفر و کلسیم برای سلامت عضلات و هیدراتاسیون بدن زنان باردار و جنین مفید است.

منیزیم موجود در تخمه کدو توانایی بدن در مصرف کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین را افزایش داده و به تولید انرژی در بدن کمک می کند.

تخم کدو منبع گیاهی عالی آهن است و از کم خونی پیشگیری می کند.

تخمه کدو برای درمان یبوست شایع دوران بارداری نیز موثر است.

افزایش میل جنسی

مصرف کدو عملکرد هورمونی و سلامت جنسی مردان را بهبود بخشیده و میل جنسی را افزایش می دهد.

درمان آکنه

روی موجود در تخمه کدو دارای خواص ضدالتهابی بوده و قرمزی و زخم ناشی از آکنه را از بین می برد.

بهبود زخم

تخمه کدو حاوی مواد مغذی همچون ویتامین A و روی فراوان است که سرعت بهبود زخم ها را افزایش می دهد.

ضد پیری

ویتامین های A و E موجود در تخم کدو با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و با کاهش چین و چروک پوست از بروز پیری زودرس جلوگیری می کند.

سلامت مو

تخمه کدو حاوی مواد مغذی همچون اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین، آهن و روی است که همگی از مواد ضروری برای حفظ سلامت پوست و مو می باشند.

افزایش رشد مو

مصرف منظم تخمه کدو خام یا برشته به دلیل آهن و ال لیزین فراوان از ریزش شدید مو جلوگیری کرده و مواد مغذی موجود در آن رشد موها را افزایش می دهد.

همچنین می توانید شب ها روغن تخمه کدو به مو و پوست سر خود مالیده و صبح روز بعد بشویید.

درمان شوره

روی از مواد اصلی در بسیاری از شامپوهای ضد شوره است که به مقدار فراوان در تخمه کدو یافت می شود. روی از پوسته شدن، تحریک و خارش مرتبط با درماتیک سبوره جلوگیری می کند.

عوارض جانبی و مضرات تخمه کدو

در موارد نادر ممکن است باعث بروز آلرژی با علائمی همچون ورم، بثورات پوستی، گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی شود.

از آن جا که جویدن تخمه کدو سخت است ممکن است باعث بروز التهاب مری و سوهاضمه شود. برای جلوگیری از این مسئله حتما باید خوب جویده شده و به همراه آب فراوان میل شود.

خوردن بیش از حد تخمه کدو باعث اسهال شود.

مصرف تخمه کدو در افراد مبتلا به میگرن ممکن است موجب بدتر شدن سردردها شود.

مصرف تخمه کدو در کودکان یا حیوانات خانگی خطر بروز خفگی را به همراه دارد.

منبع : drnahid


[ بازدید : 90 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگی مفید برای سلامت و نشاط پایدار خانواده ها... است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]